ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ: Τα ταξίδια κρύβουν παγίδες. – Οδηγός για να αποφύγετε τις παγίδες των ταξιδιών.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Μαίρη Κατσανοπούλου
«Oι περισσότεροι άνθρωποι, όταν ακούν για προφυλάξεις στα ταξίδια, σκέπτονται μόνο τα εμβόλια», λέει η γιατρός του υπουργείου Εξωτερικών, ειδική στην Ταξιδιωτική Ιατρική και στη Δημόσια Υγεία, κ. Πετρούλα Χατζηπανταζή. «Αυτά όμως αποτελούν μόνο ένα μέρος των απαραίτητων μέτρων. Το μεγαλύτερο μέρος αφορά την προσοχή στο νερό και τη διατροφή στην περιοχή όπου θα ταξιδέψουν, την προφύλαξη από τα τσιμπήματα των κουνουπιών, τους κινδύνους από το υψόμετρο, αλλά και την προστασία από τα απρόοπτα που μπορεί να προκύψουν από τα προβλήματα υγείας που οι ίδιοι έχουν ήδη. Άλλωστε, η νοσηρότητά μας ΄΄ταξιδεύει΄΄ και αυτή μαζί μας».

Για να προστατέψετε τη δική σας υγεία και της οικογένειάς σας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, θα πρέπει- όπως συμβουλεύει η κ. Χαντζηπανταζή, καθώς και οι ειδικοί του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και των Κέντρων Ελέγχου Ασθενειών των ΗΠΑ- «να Πληροφορηθείτε, να Προετοιμασθείτε και να Προστατευθείτε» («Τo be Ρroactive, Ρrepared and Ρrotected»). Συγκεκριμένα, συνιστούν:

  • Πληροφόρηση


– Να μάθετε από πριν χρήσιμες πληροφορίες για τον προορισμό σας (τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν, τις πιθανότητες για φυσικές καταστροφές, την κατάσταση υγιεινής, τη διάρκεια του ταξιδιού, τις διατροφικές συνήθειες των κατοίκων κ.ά.), από έντυπους τουριστικούς οδηγούς, ηλεκτρονικές σελίδες των χωρών κ.ά.

– Εάν ταξιδέψετε στο εξωτερικό, είναι απαραίτητο να γνωρίζετε ποια εμβόλια πιθανώς απαιτούνται. Η ηλεκτρονική σελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, αλλά και εκείνη των Κέντρων Ελέγχου Ασθενειών των ΗΠΑ διαθέτουν παγκόσμιο χάρτη, με πληροφορίες για τα αναγκαία εμβόλια ανά περιοχή και προειδοποιήσεις για θέματα υγείας, οι οποίες ενημερώνονται συνεχώς. Πληροφορίες μπορείτε να αναζητήσετε και στην ιστοσελίδα του Κέντρου Ελέγχου Ειδικών Λoιμώξεων του υπουργείου Υγείας (www. keel. org.gr), στο Γραφείο Ταξιδιωτικής Ιατρικής (τηλ. 210-5212.194, 210-5212.184), καθώς και στη νομαρχία της περιοχής σας (Γραφείο Εμβολίων).

– Να επισκεφθείτε τον οικογενειακό γιατρό σας πριν ταξιδέψετε (κατά προτίμηση, 4- 6 εβδομάδες νωρίτερα) για έναν έλεγχο υγείας, συνεννόηση για τα φάρμακα που θα πάρετε μαζί σας και εξατομικευμένες συμβουλές για το ταξίδι.

– Να σκεφτείτε για την κατάσταση της υγεία σας π.χ. μήπως είστε αρκετά άρρωστος για να ταξιδέψετε ή έχετε ειδικές ανάγκες ιατρικής φροντίδας.

  • Προετοιμασία


– Να βάλετε στην τσάντα που κρατάτε στο χέρι τα φάρμακα που χρησιμοποιείτε καθημερινά, καθώς και ορισμένα πρώτης ανάγκης.

– Μην ξεχάσετε να βάλετε στις αποσκευές σας υγρά αντιβακτηριακά μαντιλάκια, προφυλακτικά, αντηλιακά προϊόντα, εντομοαπωθητικά και φάρμακα για διάρροιες.

– Συνεννοηθείτε με τον γιατρό σας, να σας συνταγογραφήσει ένα αντιβιοτικό που θα μπορείτε να πάρετε μόνος σε περίπτωση ανάγκης.

– Εάν υπάρχει ιστορικό αλλεργιών, να πάρετε μαζί σας μια έτοιμη ένεση κορτιζόνης ή αδρεναλίνης, που θα μπορείτε να κάνετε μόνος σας.

– Να πάρετε μαζί σας την κάρτα ή το βιβλιάριο της υγειονομικής σας ασφάλισης. Εάν ταξιδεύετε εκτός Ελλάδας, να συμβουλευτείτε τον ασφαλιστικό σας φορέα για τις καλύψεις που παρέχει στο εξωτερικό. Για τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ζητήστε από το Ταμείο σας την έκδοση της Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλισης Ασθενείας.

– Εάν παίρνετε φάρμακα και πρόκειται να ταξιδέψετε στο εξωτερικό, βεβαιωθείτε από την πρεσβεία της χώρας όπου θα πάτε ότι τα φάρμακά σας επιτρέπονται στη χώρα αυτή.

  • Προστασία


– Να φοράτε αντηλιακό με προστασία κατά της UVΒ και της UVΑ ακτινοβολίας, καθώς και εντομοαπωθητικό στις ακάλυπτες περιοχές του δέρματος σε περιοχές όπου χρειάζεται (π.χ. περιοχές με ελονοσία ή δάγκειο πυρετό).

– Να είστε πολύ προσεκτικοί στο νερό και στο φαγητό που καταναλώνετε. Σε περιοχές με νερό αμφιβόλου ποιότητας, να αποφεύγετε τα παγάκια, τον καφέ, το τσάι, το νερό της βρύσης (ούτε για πλύσιμο των δοντιών) και το νερό των πηγών.

– Μην αγοράζετε φαγητά από πλανόδιους πωλητές σε χώρες με χαμηλό επίπεδο υγιεινής.

– Να μην καταναλώνετε ωμά λαχανικά, φρούτα και φρέσκους χυμούς σε χώρες όπου το νερό δεν είναι υγειονομικά ασφαλές.

– Να πλένετε πάντα τα χέρια σας με νερό και σαπούνι πριν από το φαγητό και μετά την τουαλέτα, τον βήχα ή το φτέρνισμα. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιείτε καθαριστικό τζελ για τα χέρια, με περιεκτικότητα σε αλκοόλ 60%.

– Να μειώσετε την κατανάλωση αλκοόλ και να μην πίνετε όταν οδηγείτε.

– Να φοράτε ζώνη ασφαλείας στο αυτοκίνητο.

– Να φοράτε προστατευτικό εξοπλισμό όταν έχετε περιπετειώδεις δραστηριότητες (π.χ. σωσίβιο σε θαλάσσια σπορ ή κράνος στην ποδηλασία).

– Να μην κολυμπάτε σε πισίνες που δεν είναι βέβαιο ότι έχουν χλωριωθεί σωστά.

– Να φοράτε το βράδυ μακριά μανίκια και παντελόνια σε περιοχές με πολλά κουνούπια.

– Να προτιμάτε έναν οδηγό της περιοχής (ρωτήστε σχετικά το ξενοδοχείο σας) από το να οδηγείτε μόνοι σας σε άγνωστες περιοχές.

– Να αποφεύγετε την οδήγηση το βράδυ σε άγνωστες περιοχές. Μην είστε μόνος στο αυτοκίνητο.

– Να χρησιμοποιείτε πάντα προφυλακτικό σε τυχόν σεξουαλική επαφή με νέες γνωριμίες, για να μειώσετε τον κίνδυνο μόλυνσης από τον ιό του ΑΙDS, της ηπατίτιδας και άλλες σεξουαλικά μεταδιδόμενες ασθένειες.

– Να ελέγχετε την υγεία σας, όταν επιστρέφετε σπίτι. Εάν δεν αισθάνεστε καλά, να απευθυνθείτε αμέσως σε γιατρό, πληροφορώντας τον για το μέρος όπου ταξιδέψατε.

ΙΝFΟ: Ιnternational Society of Τravel Μedicine (www. itsm. org), World Ηealth Οrganisation (www. who. int), Centers for Disease Control and Ρrevention (www. cdc. gov/travel)

  • «Ταξιδιωτικός» οδηγός για εγκύους


Οι έγκυες μπορούν να ταξιδεύουν, καθώς η εγκυμοσύνη θεωρείται μια φυσιολογική κατάσταση – πάντα βέβαια με τη σύμφωνη γνώμη του γυναικολόγου τους.

Αυτό επισημαίνει ο καθηγητής Μαιευτικής και Γυναικολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και πρόεδρος της Ελληνικής Γυναικολογικής Εταιρείας κ. Γιάννης Μεσσήνης και προσθέτει: «Δεν έχει σημασία το τρίμηνο της κύησης στο οποίο βρίσκονται, ούτε παίζει σημαντικό ρόλο το μεταφορικό μέσο που θα χρησιμοποιήσουν. Αυτά ισχύουν βέβαια για τις εγκύους που δεν έχουν κάποιο πρόβλημα (π.χ.

αιμορραγία), που δεν παρουσιάζουν συγκεκριμένη παθολογία (π.χ. προδρομικός πλακούντας, υπέρταση κυήσεως κ.ά.) και δεν χρειάζονται στενή ιατρική παρακολούθηση και ενδεχομένως εισαγωγή στο νοσοκομείο».

Για τις εγκύους, λοιπόν, που δεν θεωρούνται υψηλού κινδύνου, ο κ. Μεσσήνης συνιστά όσον αφορά τα ταξίδια:

1. Να μην πηγαίνουν σε απομονωμένα μέρη, αλλά να επιλέξουν μέρη στα οποία υπάρχει δυνατότητα για γρήγορη πρόσβαση σε μαιευτικό κέντρο ή νοσοκομείο με μαιευτική κλινική.

2. Να μην ταξιδεύουν σε χώρες με χαμηλό επίπεδο υγιεινής.

3. Να μην κάνουν πολύωρα ταξίδια, γιατί θα τους προκαλέσουν μεγάλη κόπωση.

4. Να μην αλλάζουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τις διατροφικές συνήθειες της εγκυμοσύνης, κυρίως όσον αφορά τη συχνότητα των γευμάτων (να τρώνε μικρά και συχνά γεύματα). 5. Για τις εγκύους που δεν έχουν περάσει όλες τις παιδικές λοιμώδεις, ασθένειες (όπως την ερυθρά και την ανεμοβλογιά) και δεν έχουν κάνει πριν από την εγκυμοσύνη τα σχετικά εμβόλια, να αποφεύγουν τα ταξιδιωτικά μέσα με μεγάλο συγχρωτισμό ανθρώπων (πλοία, τρένα, λεωφορεία, αεροπλάνα) και να προτιμούν τα ιδιωτικά αυτοκίνητα.

  • Τι να προσέχετε με τα παιδιά


Να αποφεύγετε γενικά τα μακρινά ταξίδια και τις μεγάλες μετακινήσεις (ακόμα και μέσα στην Ελλάδα) μαζί με τα παιδιά σε περιόδους επιδημίας, όπως αυτή της νέας γρίπης.

Να μην παίρνετε μαζί παιδιά έως 15 χρόνων σε ταξίδια σε αναπτυσσόμενες χώρες.

Τα μωρά που είναι μικρότερα του ενός έτους είναι καλύτερο να μην ταξιδεύουν.

Εάν πηγαίνετε διακοπές με μωρό, να βεβαιωθείτε προηγουμένως ότι στο μέρος αυτό υπάρχει μεγάλος υγειονομικός σταθμός (οργανωμένο Κέντρο Υγείας ή νοσοκομείο), καθώς και εύκολη και γρήγορη πρόσβαση (αεροδρόμιο ή καλό οδικό δίκτυο) προς παιδιατρικό νοσοκομείο (πανεπιστημιακό ή του ΕΣΥ).

Πριν φύγετε είναι απαραίτητο να μιλήσετε με τον παιδίατρο.

Να έχετε πάντα μαζί σας αντίγραφο του βιβλιαρίου υγείας του παιδιού, όπου αναγράφονται τα εμβόλια που έχει κάνει, καθώς και τυχόν προβλήματα υγείας (αλλεργίες, άσθμα, γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση κ.ά.).

Να ελέγχετε πριν φύγετε εάν το παιδί έχει κάνει όλα τα προβλεπόμενα εμβόλια για την ηλικία του.

Για τα μεγαλύτερα παιδιά (νήπια ή παιδιά Δημοτικού), προτιμότερο είναι- από πλευράς υγείας- το ταξίδι με ιδιωτικό αυτοκίνητο, παρά με αεροπλάνο, πλοίο ή λεωφορείο. Ο συγχρωτισμός με πολλά άτομα ευνοεί ιδιαίτερα τις λοιμώξεις.

Μην ξεχνάτε ποτέ ότι τα παιδιά έως 12 χρόνων πρέπει να κάθονται στο αυτοκίνητο στα ειδικά καθίσματα ασφαλείας και αργότερα να φορούν ζώνη. Μη βάζετε ποτέ τα παιδιά να καθήσουν στη θέση του συνοδηγού.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού με αυτοκίνητο, τα παιδιά πρέπει να πλένουν συχνά τα χέρια τους, να Στα εστιατόρια, να προτιμάτε για τα παιδιά ασφαλή φαγητά, όπως μακαρόνια σκέτα με τυρί ή πατάτες φούρνου.

Να έχετε μαζί σας στο αυτοκίνητο ένα κουτί πρώτων βοηθειών με τα απαραίτητα (όπως βαμβάκι, οξυζενέ, οινόπνευμα, αντιισταμινικό και αντιπυρετικό σιρόπι), καθώς και κάθε άλλο φάρμακο σας συστήσει ο παιδίατρος. Να το αλλάζετε κάθε χρόνο, γιατί τα φάρμακα αλλοιώνονται με τη ζέστη.

Σε περίπτωση που ταξιδέψετε με το παιδί σε αεροπλάνο και καθήσει δίπλα σε άνθρωπο που βήχει ή φτερνίζεται, να του φορέσετε την ειδική μάσκα στο πρόσωπο, που θα έχετε προμηθευτεί από το φαρμακείο πριν ξεκινήσετε. Εάν είναι δυνατόν, να αλλάξετε θέση στο παιδί.

  • Πότε να αποφεύγετε το αεροπλάνο


Έχετε γεννήσει πριν από δύο ημέρες. Πρόκειται να γεννήσετε σύντομα (μετά τις 36 εβδομάδες κύησης ή μετά τις 32 εάν έχετε δίδυμα ή τρίδυμα).

Είχατε πρόσφατα υποβληθεί σε οποιαδήποτε εγχείρηση και ιδιαίτερα στο στομάχι, στον εγκέφαλο, στα μάτια, στα οστά ή στις αρθρώσεις.

Είχατε ένα πρόσφατο ατύχημα στο στομάχι ή στα μάτια.

Περάσατε τελευταία έμφραγμα του μυοκαρδίου ή εγκεφαλικό επεισόδιο (3-6 εβδομάδες πριν).

Υποφέρετε από στηθάγχη, λοιμώδη μεταδοτική ασθένεια, σοβαρές λοιμώξεις στη μύτη ή στο αυτί, σοβαρή αναπνευστική νόσο ή ψυχωτική ασθένεια που δεν ρυθμίζεται πλήρως. Έχετε πυρετό πάνω από 38 βαθμούς Κελσίου.

Πώς θα γλιτώσετε το τζετ λαγκ

Για την πρόληψη του τζετ λαγκ, να καταναλώνετε κατά τη διάρκεια της πτήσης πολλά υγρά (νερό, χυμούς) και να αποφεύγετε τον καφέ, το τσάι και το αλκοόλ.

Πηγή : ΤΑ ΝΕΑ Ένθετο Υγεία

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: