ΕΛΛΑΔΑ – ΚΑΥΣΙΜΑ: ΕΛΠΕ: φουλάρουν με 2.445 πρατήρια. – Εξαγοράζουν τα 1.200 της ΒΡ που αποχωρεί από την Ελλάδα.


Στα χέρια των Ελληνικών Πετρελαίων περνούν τα 1.200 πρατήρια της εταιρείας ΒΡ στην Ελλάδα μετά την αιφνιδιαστική ανακοίνωση της συμφωνίας πώλησής τους από τη βρετανική πολυεθνική που βάζει τέλος στην παρουσία της στην Ελλάδα (στη λιανική) έπειτα από 58 χρόνια.

Η συμφωνία που έκλεισε αργά το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής αφορά την εξαγορά του δικτύου πρατηρίων της εταιρείας έναντι τιμήματος 359 εκατ. ευρώ, ενώ ο αγοραστής- δηλαδή τα ΕΛΠΕ- αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις που είχε η ΒΡ, ύψους 40 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, η αποχώρηση της ΒΡ οφείλεται στην αλλαγή στρατηγικής της πολυεθνικής που προβλέπει ενίσχυση της παρουσίας της σε άλλες χώρες και τη συνεχή υποχώρηση του μεριδίου της στην ελληνική αγορά, η οποία έχει καταστεί ιδιαίτερα ανταγωνιστική. Η υποχώρηση αυτή άλλωστε αντανακλάται στη σημαντική μείωση των κερδών της εταιρείας το 2008, σε σχέση με το 2007. Η εταιρεία είδε τα κέρδη της στην Ελλάδα να βυθίζονται στα 5,9 εκατ. ευρώ πέρυσι, από 30,6 εκατ. ευρώ το 2007. Αναλυτές εκτιμούν ότι η κάθετη βουτιά στην κερδοφορία οφείλεται αφενός στην υψηλή- όπως τη χαρακτηρίζουν- τιμολογιακή πολιτική της και, αφετέρου, στις συνθήκες έντονου ανταγωνισμού που επικρατούν. Στην απόφαση αποχώρησης συνέβαλε και η πτώση που παρουσιάζει η ελληνική αγορά καυσίμων λόγω της κρίσης. Τα νέα δεδομένα ανατρέπουν τον επιχειρηματικό χάρτη στην εμπορία υγρών καυσίμων και ειδικότερα στο λιανεμπόριο, καθώς πλέον ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων αναδεικνύεται σε κυρίαρχο «παίκτη». Τα Ελληνικά Πετρέλαια θα κατέχουν 2.445

πρατήρια σε σύνολο 8.008 πρατηρίων σε όλη τη χώρα και γενικότερα στο λιανεμπόριο καυσίμων το μερίδιό τους θα ανέλθει στο 27,7%, από 15,2% σήμερα.

  • Πωλείται το δίκτυο της Shell

Ο επιχειρηματικός χάρτης θα αναμορφωθεί όμως και πάλι, καθώς η αγορά βρίσκεται εν αναμονή της πώλησης και του δικτύου της ολλανδοβρετανικής Shell, η οποία έχει αποφασίσει να αποχωρήσει από την Ελλάδα και να πωλήσει τα πρατήριά της. Διαθέτει 757 πρατήρια, που αντιστοιχούν στο 13,3% της λιανικής αγοράς καυσίμων. Μετά την εξαγορά των πρατηρίων της ΒΡ, τα ΕΛΠΕ αποσύρουν το ενδιαφέρον τους για τα πρατήρια της έτερης μεγάλης πολυεθνικής που αποχωρεί από την Ελλάδα, της Shell, κι έτσι ανοίγει πλέον ο δρόμος για τη διεκδίκηση των 757 πρατηρίων του ολλανδοβρετανικού κολοσσού είτε από τον όμιλο της Μότορ Όιλ είτε απο άλλους ξένους παίκτες. Η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών είναι η 30ή Ιουνίου και το τίμημα που ζητεί η πολυεθνική ανέρχεται στα 600 εκατ. ευρώ.

Με την αποχώρηση και της Shell, η εγχώρια λιανική αγορά καυσίμων γίνεται πλέον μία ελληνική υπόθεση, αφού καμία ξένη εταιρεία δεν θα διαθέτει καύσιμα στους Έλληνες καταναλωτές.

  • Υψηλές τιμές, χαμηλά μερίδια

Πάντως, ως προς τις αιτίες που οδήγησαν την ΒΡ στην έξοδό της από τη λιανική στην Ελλάδα έπειτα από 58 χρόνια παρουσίας στην εγχώρια αγορά, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η εταιρεία τα τελευταία χρόνια εφήρμοζε πολιτική υψηλών τιμών σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η πολιτική της αυτή, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ως αποτέλεσμα στο τελευταίο 18μηνο να χάσει σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις τής λιανικής καυσίμων, με συνέπεια στο πρώτο τρίμηνο του 2009 το μερίδιό της στην εγχώρια αγορά να είναι μόλις 12,5% για το σύνολο των καυσίμων και 14,2% για τις βενζίνες, όταν πριν από μία δεκαετία – όταν είχε εξαγοράσει το δίκτυο της Μοbilήλεγχε περίπου το 30% της αγοράς. Πηγές της αγοράς εκτιμούν μάλιστα ότι ως ένας ακόμα λόγος που οδήγησε στην αποχώρησή της μπορεί να θεωρηθεί και η επιβολή προστίμου 30 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για εναρμονισμένη πρακτικήμαζί με τη Shell.

ΤΑ ΕΛΠΕ ΑΠΟΣΥΡΟΥΝ

το ενδιαφέρον τους για τα 757 πρατήρια τής Shell που θα τα διεκδικήσει η Μότορ Όιλ ή ξένος «παίκτης»


Τι προβλέπει η συμφωνία

Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ προβλέπει τη μεταβίβαση στα ΕΛΠΕ του συνόλου του εμπορικού δικτύου, των βιομηχανικών πελατών και των αποθηκευτικών χώρων (170.000 κυβικά μέτρα) της ΒΡ στην Ελλάδα, εκτός από τις πωλήσεις λιπαντικών και αεροπορικών καυσίμων και της δραστηριότητας στον τομέα της ηλιακής ενέργειας. Όπως προβλέπεται, οι 240 εργαζόμενοι τους οποίους απασχολεί η ΒΡ στις εξαγορασθείσες δραστηριότητες θα εξακολουθήσουν να απασχολούνται σε αυτές, ενώ το υπόλοιπο προσωπικό της εταιρείας θα εξακολουθήσει να απασχολείται στις άλλες δραστηριότητες που θα διατηρήσει η ΒΡ.

Σε ό,τι αφορά το αν θα κλείσουν πρατήρια της ΒΡ που βρίσκονται κοντά σε αυτά της ΕΚΟ, κύκλοι των ΕΛΠΕ απαντούσαν αρνητικά λέγοντας ότι «έχει αποδειχθεί ότι υπάρχει ισχυρή πελατειακή πίστη και οι καταναλωτές προτιμούν πρατήρια και πρατηριούχους που έχουν συνηθίσει να τους εξυπηρετούν για μεγάλο χρονικό διάστημα».

Κερδοσκοπία 11 λεπτά το λίτρο μετά την αύξηση του φόρου

ΚΑΠΕΛΟ ΕΩΣ 11 λεπτά το λίτρο στα καύσιμα, με τις…

ευλογίες του υπουργείου Οικονομικών, πληρώνουν από την Παρασκευή οι καταναλωτές.

Η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης που εξήγγειλε ο κ. Παπαθανασίου την περασμένη Πέμπτη εκτόξευσε τις τιμές των καυσίμων και άνοιξε την όρεξη των κερδοσκόπων. Τα 8 λεπτά το λίτρο που υπολογίζεται ότι είναι η αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη (μαζί με τον ΦΠΑ), όχι μόνο «έφαγαν» τη μείωση της τιμής κατά περίπου 3 λεπτά το λίτρο λόγω της αντίστοιχης πτώσης στις διεθνείς αγορές αλλά και άνοιξαν τον δρόμο στους επιτήδειουςεταιρείες εμπορίας και πρατηριούχους- να στρογγυλοποιήσουν την αύξηση αυτή κατά το δοκούν.

Οι διεθνείς τιμές έπεσαν, αλλά…

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης (www.

fuelprices.gr), από το πρωί της Παρασκευής 26 μέχρι και χθες Κυριακή 28 Ιουνίου καταγράφηκαν σε ολόκληρη τη χώρα ανατιμήσεις από 4 έως και 10,8 λεπτά το λίτρο στις τιμές της αμόλυβδης βενζίνης. Πρόκειται για υπερβολικά υψηλές ανατιμήσεις σε διάστημα μόλις δύο ημερών, λαμβανομένου υπόψη ότι αν δεν υπήρχε η μείωση την περασμένη εβδομάδα των διεθνών τιμών της βενζίνης κατά περίπου 3 λεπτά το λίτρο, οι καταναλωτές θα πλήρωναν ακόμα ακριβότερα την αμόλυβδη.

Η τιμή της αμόλυβδης στα διυλιστήρια- που ακολούθησε τις διεθνείς τιμές- έπεσε από τη Δευτέρα 22 Ιουνίου μέχρι και την Πέμπτη 25 του μηνός από τα 0,77 στα 0,74 ευρώ το λίτρο (χωρίς ΦΠΑ), όμως, ως φαίνεται, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης… ρούφηξε το όφελος αυτό το οποίο θα είχαν οι καταναλωτές αν οι τιμές ακολουθούσαν και στην Ελλάδα τη διεθνή πτώση.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης των 10,8 λεπτών το λίτρο.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: